Autoriõiguse seaduse järgi kuuluvad kõik isiklikud ja varalised õigused teosele autorile. Kahjuks paistab, et kõik ei tea seda ja seetõttu on Koidula Meedia otsustanud teha õiguste kohta tutvustava loo.

Meie arvates puutuvad õpilased autoriõigusega kõige rohkem kokku internetis, kui tõmbavad illegaalselt muusikat, piraatfilme ja jagavad või kasutavad muid töid, mille kasutamiseks pole autorilt luba saadud. Siinkohal tahaksimegi tuua ühe näite, kuidas mitte käituda.

Meile teadaolevalt juhtus viimati säärane asi meie koolis, meie enda korraldatud memevõistluse ajal, kui üks meme leht andis teisele ühe töö, mida võistlusele esitada, kuid vaatamata autorite nõudele lisada juurde ka originaalautor, nad seda ei teinud. Kas siis lihtsalt sellepärast, et unustasid või siis sellel põhjusel, et oligi plaanitud kogu au endale võtta. Kahjuks ei ole see õige ei moraalselt ega ka mitte juriidiliselt. Siinkohal tuletamegi meelde, et teise autori materjali kasutades tuleb kindlasti autori käest luba küsida ja soovime ka lehetoimetuse poolt vabandada, et ei märganud plagiaati enne, kui autor meile sellest teatama tuli.

Veel üks koht mida noored palju kasutavad on sotsiaalmeedia. Sinna tehakse postitusi, jagatakse pilte ja käiakse ka aega veetmas. Kuid kas need samad pildid ja jutud ja muu säärane on isiklik vara või avalik teave? See kõik oleneb. Oleneb sellest kellega seda jagada ja kes on tegelik autor. Kui pildi tegi sinu sõbranna, siis pead kindlasti ära märkima tema nime ning kui tunned läheneva eksamiaja pärast musta masendust ja postitad tsitaate, siis pea meeles juurde lisada ka tsitaadi autori nimi. Kui sa oled postitanud ainult oma sõpradele nähtavalt, siis see on sinu isiklik vara ning selle eest tuleb sinu käest luba küsida enne kui nad seda ise võivad kasutada. Kui aga oled postitanud tervele maailmale midagi vaadata, siis saab selle klassifitseerida avaliku teabe alla.

Veendu kas enne sind ei ole tõesti keegi midagi sellist teinud ja kui kasutadki teiste materjali, siis kindlasti pea meeles neile oma tekstis viidata.

Advertisements